Online Marketing in Q4 - Manouk van Dalm
15513
post-template-default,single,single-post,postid-15513,single-format-standard,bridge-core-2.0.9,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-19.6,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive

Online Marketing in Q4

Online Marketing in Q4

Interessante periodes in Q4 voor jouw Online Marketing activiteiten
Het vierde kwartaal van het jaar is het meest interessante kwartaal van het jaar. De feestdagen komen er aan en iedereen is op zoek naar cadeau’s, versieringen en nog veel meer.
In dit kwartaal zijn er dan ook piekmomenten die ik graag met jou wil delen die je niet mag missen!
Namelijk:
Singles Day
Black Friday
Cyber Monday
Sinterklaas
Boxing Day

Singles Day – 11 november
Een dag dat steeds populairder wordt voor veel retailers is Singles Day. Singles Day valt op 11 november. Wist je dat het op 11/11 valt omdat één symbool staat voor alleen zijn (wist ik ook niet, maar las ik op Wikipedia ☺️).
Op Singles Day mogen jongeren trots zijn dat ze vrijgezel zijn. En dat willen ze vieren! Grote bedrijven spelen hier slim op in met hun marketing. Zo geven steeds meer merken en bedrijven extra aandacht aan deze dag in de vorm van acties en aanbiedingen.
Wat je kan terugzien in de data van vorig jaar, is dat retailers rondom deze dag een piek ervaren in aankopen.
Verzin dus een leuke aanbieding of actie om deze dag ook extra aandacht te geven. Plan tijdig jouw advertenties is. Op drukke momenten zoals Singles Day bestaat er meer activiteit op Facebook en Instagram en kan het meer tijd kosten voordat een advertentie wordt goedgekeurd.

Black Friday – 29 november
Black Friday is een populaire dag dat uit Amerika is overgevlogen naar Nederland. Black Friday valt op 29 november en is de dag na Thanksgiving.
Waar de term ‘Black Friday’ vandaan komt is ook wel interessant. Namelijk de politie gaf in de jaren ’50 deze term om te verwijzen naar het drukke verkeer op de dag na Thanksgiving. Een andere theorie over de term ‘Black Friday’ kwam 30 jaar later, namelijk op deze dag halen veel retailers hoge omzetten waarmee ze uiteindelijk uit de rode cijfers komen en in ‘het zwart’ te staan.
De laatste theorie laat zien hoe belangrijk het laatste kwartaal van het jaar is voor veel retailers. Black Friday is dus zeker een dag die jij niet mag missen in de marketingkalender.
Misschien ken je de video’s wel van het internet, dat mensen op deze dag winkels binnenstormen om deals te kunnen bemachtigen. Het is zelfs zo erg dat mensen werkelijk de dag van tevoren al in de rij staan en soms voor een winkel gaan kamperen! Op deze dag worden hoge kortingen gegeven in winkels.
Wat je ziet is dat men de aanbiedingen van Black Friday nu ook steeds vaker online en in de winkel aanbieden. Niet zo gek ook aangezien de meeste aankopen online worden gedaan.
Veel retailers maken onderscheid in de aanbiedingen die te verkrijgen zijn offline en online. Dit is slim om te doen om meer mensen in jouw fysieke winkel te krijgen. Ga hier slim mee om en schep geen verwachtingen die je niet nakomt. Hier leg ik je graag meer over uit in mijn blog ‘Kerst vieren in Manchester met Facebook‘ waar ik meer vertel over de juiste verwachtingen scheppen.
Heb je geen fysieke winkel, ga dan slim om met deze dag. Veel retailers geven vaste klanten bijvoorbeeld al twee dagen eerder de kans om gebruik te maken van aanbiedingen die gelden op deze dag. Plan daarnaast tijdig jouw advertenties is. De concurrentie op het Facebook en Instagram platform is deze dagen moordend.

Cyber Monday – Eerste maandag na Thanksgiving
Cyber Monday is de dag waar in plaats van de deals van Black Friday in fysieke winkels worden aangeboden, is Cyber Monday gericht op verkopen online in webshops. Deze dag is dus eigenlijk een reactie op de acties die in winkels gelden op Black Friday in Amerika.
Om die reden is deze dag dan ook interessant om op te nemen in jouw marketingkalender.
Met Cyber Monday kun jij namelijk nieuwe acties naar voren brengen of goedlopende acties van Black Friday verlengen.
Hoe je Cyber Monday ook wilt gaan inzetten, voor deze dag geldt hetzelfde, begin op tijd. Plan tijdig je advertenties in, kijk goed naar het aanbod wat je hebt en welke aanbieding jij wilt delen.

Boxing Day – Tweede kerstdag
In Engeland is Boxing Day een steeds populair wordende dag binnen de marketing. Het is vergelijkbaar met Black Friday voor de Amerikanen. Maar marketeers zoeken genoeg redenen om leuke acties te bedenken om meer verkopen te genereren wat leidt tot meer sales.
Voor ons valt Boxing Day gelijk met Tweede Kerstdag. Terwijl wij aan een flink kerstdiner zitten, zijn vele Engelsen aan het zoeken naar hoge kortingen. Geen kerstdiner op Tweede Kerstdag voor jou? Shop dan vooral op Engelse site 🙂
Al met al is Boxing Day een dag om dan ook zeker goed in de gaten te houden.

Sinterklaas – Halverwege november en 5 december
In Nederland kennen we Sinterklaas allemaal. De schoencadeautjes vliegen voor halverwege november al om je oren. Op 5 december is het dan eindelijk zover, pakjesavond.
Pakjesavond en het zingen voor de openhaard zijn leuke momenten om met marketing op in te spelen. Denk bijvoorbeeld aan een leuk aanbod wat in de schoen past. Of hoe jij een klant groots kan laten uitpakken op pakjesavond.
Sinterklaas vind ik altijd een leuk moment om creatief bezig te zijn en iets unieks op te zetten om de Pieten en Sinterklaas dit jaar te helpen.
5 belangrijke dagen om jouw omzet in het laatste kwartaal een boost te geven. Begin op tijd met de activiteiten voor deze dagen. Mocht je vastlopen bij het verzinnen van leuke acties? Ik hou van een goede brainstormsessie met een kopje koffie! Ik leer jou dan meteen graag meer over Facebook. Benieuwd hoe ik jou verder kan helpen zodat jij voorbereidt het vierde kwartaal in gaat? Laat dan hier jouw gegevens achter. Ik drink graag een cappuccino, en jij? ☺️

NOTE: Het vierde kwartaal vind ik enorm interessant vanwege alle mogelijkheden. Maar wat ik ook interessant vindt is of jij mij wilt helpen om te groeien in Nederlandse taal. Mocht je een spellingsfout tegenkomen, laat het mij dan weten (hallo@manoukvandalm.nl). Zo groeien we niet alleen Samen in Online Marketing, maar ook in Nederlandse taal 😉 ).