Nieuwe scores Facebook om advertenties te optimaliseren - Manouk van Dalm
15496
post-template-default,single,single-post,postid-15496,single-format-standard,bridge-core-2.0.9,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-19.6,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive

Nieuwe scores Facebook om advertenties te optimaliseren

Nieuwe scores Facebook om advertenties te optimaliseren

Facebook heeft 3 nieuwe diagnostische gegevens! Op basis van deze metrics kun jij jouw advertentie verbeteren.
Hoe gaaf is dat?!
Voorheen werkte Facebook altijd met de relevantiescore. Dit was een cijfer van 1 tot 10 dat aangaf hoe goed je doelgroep naar schatting zou reageren op een advertentie. Denk aan een like, de tijd dat iemand een video bekijkt, iemand die het bericht verbergt of een positieve of negatieve reactie onder een post.
Facebook geeft aan dat deze metric is ‘geschat’. Hiermee bedoelen ze dat dit cijfer is bepaald op een algoritme van Facebook. Dit algoritme is samengesteld met behulp van steekproeven en modellen. Deze metric geeft dus inzichten in de kwaliteit van een advertentie.
Hoe hoger de relevantiescore, hoe beter je advertentie zal gaan werken. Denk aan het bereik, verzamelen van conversies en clicks. Mocht jouw advertentie een 1 scoren, dan denkt Facebook dat jouw advertentie niet relevant is voor jouw doelgroep. Bij een 10 geldt het tegenovergestelde en is de advertentie gelabeld als ‘zeer relevant’.
Mocht je meer willen weten over de relevantiescore? Lees dan hier een artikel van Facebook.
Maar er komt iets nieuws! Ik ben het al bij een aantal advertentieaccounts tegen gekomen en ik ben benieuwd hoe dit wordt uitgerold. Want het kan zijn dat je deze metrics nog niet ziet. Facebook rolt altijd nieuwe functies geleidelijk uit waardoor deze metrics voor jou nog niet beschikbaar zijn. Maar dan ben je na het lezen van deze blog in ieder geval goed voorbereidt 😉

De 3 nieuwe diagnostische gegevens van Facebook
De 3 nieuwe metrics waarmee jij jouw advertentie kunt verbeteren zijn:
Nummer 1: De kwaliteitsscore! De manier om de kwaliteit van de advertentie te vergelijken met advertenties die concurreren voor dezelfde doelgroep.
Nummer 2: De score betrokkenheidspercentage! Wat je mag verwachten qua betrokkenheid op basis van een advertentie vergeleken met advertenties die concurreren voor dezelfde doelgroep.
Nummer 3: De score conversieratio! De verwachte conversieratio in vergelijking met advertenties met dezelfde doelstellingen die concurreren met dezelfde doelgroep.
Cool toch?!
Facebook is altijd bezig om advertenties te tonen die relevant zijn. Dit is ook van belang hoe men Facebook gaat gebruiken (en vooral blijft gebruiken). Voor de consument fijn, maar ook voor bedrijven! Relevantere advertenties leveren vaak betere resultaten op. Dus extra fijn dat Facebook met deze 3 nieuwe metrics adverteerders een handje helpt!
Want hetzelfde als de relevantiescore helpen deze metrics jou om advertenties aan te passen op basis van data om je doelstellingen te behalen.
Maar ik leg de metrics graag nog verder uit.

Nummer 1 – Kwaliteitsscore
De kwaliteitsscore is een manier om in kaart te brengen wat de kwaliteit is van de advertentie in vergelijking met andere advertenties die hiermee concurreren.
Op basis van feedback dat een advertentie krijgt en ervaringen na een klik wordt er een score gegeven. Feedback op een advertentie is bijvoorbeeld een like, een reactie, hoe lang iemand een video bekijkt of een andere interactie. Met ‘ervaring na klik’ wordt bedoeld wat men na de klik doet, denk aan kopen, de pagina direct weer verlaten, inschrijven of een andere handeling.
De score wordt bepaald op basis van deze prestaties. De score wordt weergegeven als een percentage, gemiddeld is bij Facebook 35% tot 55%.
Facebook geeft het volgende zelf aan:
Bovengemiddeld
Gemiddeld
Ondergemiddeld (onderste 35% van de advertenties)
Ondergemiddeld (onderste 20% van de advertenties)
Ondergemiddeld (onderste 10% van de advertenties)
Scoort een advertentie ‘Ondergemiddeld, onderste 20%’. Dit betekent dat die concurreert voor dezelfde doelgroep. 80% van je advertenties zijn dan van hogere kwaliteit.
Op basis van deze score kun je dus je advertenties verbeteren en bekijken welke advertenties dan van hogere kwaliteit zijn. Kijk hier dan goed naar:
de teksten
de call-to-action
de kopregel
de beschrijving
de link
de foto of video of een andere creative
Deze score wordt echter pas weergegeven bij meer dan 500 weergaven, op die manier is er voldoende informatie verzameld om de score weer te geven.

Nummer 2 – Score betrokkenheidspercentage
De score betrokkenheidspercentage is een schatting van wat je kan verwachten met betrekking tot betrokkenheid in combinatie met je advertentie. Met betrokkenheid worden alle kliks, likes, reacties en deelacties bedoeld. Hier worden de advertenties ook vergeleken met de concurrerende advertenties voor dezelfde doelgroep.
De score laat zien wat de prestaties zijn in de advertentieveiling voor de periode die jij hebt geselecteerd. Advertentieveilig is een manier dat Facebook gebruikt om te bepalen welke advertentie op dat moment het beste kan worden weergegeven. Een winnende advertentie levert de beste resultaten. Elke keer als iemand een advertentie ziet, wordt er eigenlijk een veilig gestart. Met de aantallen advertenties op Facebook zijn dit er dagelijks miljarden!!
De score wordt op dezelfde manier berekend als de kwaliteitsscore. Namelijk met percentages waar gemiddeld staat voor 35% tot 55%.
Hier geldt dus ook dat wanneer een advertentie ‘Ondergemiddeld, onderste 10%’ scoort, 90% van je advertentie een hogere kans heeft op basis van betrokkenheid.
Deze metric zet je dus in om je advertentie te verbeteren op basis van betrokkenheid. Want interactie op een post is maar al te belangrijk. Dit biedt namelijk voordelen voor het bereik, maar tegelijkertijd krijg je hier ook feedback van terug en kun je een gesprek aan gaan met de klant.
Want hoe meer interactie op een post, hoe beter de betrokkenheid is. Op basis van deze acties wordt deze score dus ook berekend. Echter pas na meer dan 500 weergaven, op die manier heeft Facebook genoeg data om deze score weer te geven.

Nummer 3 – Score Conversieratio
De conversieratio geeft aan wat de verwachte conversieratio zal zijn in vergelijking met andere advertenties die onder dezelfde doelgroep actief zijn. Hier wordt dus goed gekeken naar de optimalisatiedoelstelling.
Als advertenties bijvoorbeeld niet voldoen aan de doelstellingen, kun je de conversiescore gebruiken met de score van kwaliteit en betrokkenheid om resultaten te verbeteren.
Deze score wordt berekend op basis van de optimalisatiedoelstelling nadat een advertentie is weergegeven. Deze resultaten worden vervolgens afgewogen tegenover andere advertenties met dezelfde doelstellingen die zich ook richten op dezelfde doelgroep in een veiling. Al deze schattingen op de eerdere activiteiten zorgen ervoor dat er een score kan worden weergegeven.
Eveneens is deze score ook pas te berekenen door Facebook na minimaal 500 weergaven te hebben.
Facebook biedt steeds meer tools om nog beter te kunnen optimaliseren. Want relevante advertenties = betere resultaten = minder kosten = meer omzet!
Dat wil jij toch ook?
Kijk dan snel naar jouw advertentiebeheer en ga naar de advertenties. In de meeste gevallen staan ze in de standaardkolommen onder Prestaties. Maar je kunt ze eventueel ook handmatig toevoegen.
Wil jij ook starten met adverteren, maar heb je geen idee hoe? Of ben je druk aan het adverteren maar het lukt je maar niet om ze te tillen naar het volgende niveau? Ik help jou met tillen! Vul hier jouw gegevens in, hoop je snel te ontmoeten onder het genot van een kopje koffie (thee mag natuurlijk ook 😊 )
NOTE: Facebook Advertising is een sterk punt van mij, jammer genoeg Nederlandse taal niet. Mocht je een spellingsfout tegenkomen, laat het mij dan weten (hallo@manoukvandalm.nl). Zo groeien we niet alleen Samen in Online Marketing, maar ook in Nederlandse taal 😉 ).