Kerst vieren in Manchester met Facebook - Manouk van Dalm
15506
post-template-default,single,single-post,postid-15506,single-format-standard,bridge-core-2.0.9,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-19.6,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive

Kerst vieren in Manchester met Facebook

Kerst vieren in Manchester met Facebook

Mijn notities van het Facebook Event
2 weken geleden zat ik naast een Kerstboom, dit was even wennen. De kerstmuziek galmde door de zaal terwijl het buiten 28 graden was. De eerste spreker was onderweg en opende de trainingsdag met ‘Merry Christmas’… Zo zat ik in Manchester voor een training van Facebook waar alle lessen werden gedeeld over wat te doen met Online Marketing richting de feestdagen. Gedurende de dag kregen we allemaal veel tips en tricks om goed voorbereid te zijn voor de feestdagen dit jaar. De opvallendste leermomenten deel ik dan ook graag met jou. Mocht je er later nog vragen over hebben of ben je op zoek naar meer verdieping, laat het mij dan zeker weten.

Wat ik na het event graag wilde delen:
Hoe belangrijk Q4 wel niet is voor eCommerce
20% van de consument in oktober al start met inkopen voor de feestdagen
Dat je het beste verwachtingen kunt scheppen
Waarom dynamische advertenties zo belangrijk zijn
Informeer je klant en kom verwachtingen na

Q4 – Belangrijkste kwartaal voor E-Commerce.
De feed en stories op Instagram en de verhalen en tijdlijn van Facebook zijn eigenlijk de nieuwe winkelstraten. In plaats van slenteren door een stad, kun je nu thuis op de bank gaan ‘windowshoppen’. Wat niet geheel verrassend is, is dat winkelen steeds meer online gebeurt waarbij mobiel naar voren komt als populairste apparaat waar aankopen mee worden gedaan.
Het vierde kwartaal van elk jaar is dan ook voor veel retailers het belangrijkste kwartaal waarbij een groot deel van de omzet wordt behaald. Kijkend naar de trends van voorgaande jaren ervaren veel retailers een piek rondom Black Friday, maar er zijn nog meer interessante momenten.
Wat vorig jaar is opgevallen van 16 oktober tot 31 januari is:
Singles Day
Black Friday
Boxing Day
Flinke daling rondom Nieuwjaar
Met deze data wordt duidelijk dat consumenten steeds eerder in het jaar geld uitgeeft. Daarom is het nog belangrijker om op tijd te beginnen met testen en opschalen van campagnes op Instagram en Facebook.
Wil je precies weten welke dagen interessant zijn rondom de feestdagen? Hier heb ik een aparte blog over geschreven, je kunt hem hier lezen ‘Online Marketing in Q4’.

20% IN OKTOBER – Start op tijd!
Wist je dat 20% van de consumenten al in oktober beginnen met inkopen voor de feestdagen? Elk jaar ben ik dan ook verbaasd dat de kerstballen en -slingers al zo vroeg in de schappen liggen. Maar op dat moment weet ik het zeker: Dit is het moment dat mijn Facebook campagnes voor de feestdagen klaar en ingepland moeten zijn.
Het is hierbij enorm belangrijk dat je met de advertenties ook mensen bereikt die de intentie hebben om in oktober al te beginnen met winkelen voor de feestdagen. Ga hier dan ook creatief mee om bij het opzetten van de doelgroep. Wat hierbij interessant is zijn de doelgroepen die opgebouwd worden op basis van interesses. Denk aan mensen die geïnteresseerd zijn in kerst, sinterklaas, kerstfilms en bijvoorbeeld online winkelen. Kijk dan ook goed welke suggesties Facebook hierbij geeft.
Een andere doelgroep die hierbij interessant is zijn huidige klanten en de personen waarmee jij interactie hebt op jouw Social Media kanalen. Geef hen een aanbod die zij niet kunnen missen, fans zijn daar altijd in geïnteresseerd. Of help hen op weg naar feestdagen zonder zorgen, bijvoorbeeld dat ze dit jaar wel op tijd zijn voor de kerstinkopen. Of geef aan dat ze jouw producten onder de kerstboom niet mogen missen.
Dus wacht niet tot de laatste twee maanden en start al met adverteren in oktober voor de feestdagen. Ga niet wachten op de vraag van klanten, maar creëer een goed aanbod waarmee jij vraag vanuit klanten creëert.

SCHEP VERWACHTINGEN – Voorkom teleurstellingen.
Laat klanten niet wachten op iets wat nooit gaat gebeuren. Je kent het wel, je hebt een gaaf cadeau in je hoofd voor jezelf maar denkt ‘Black Friday komt er aan, dan zal ik er wel korting op krijgen’. Dit had ik vorig jaar ook, uiteindelijk een grote teleurstelling, er kon geen korting gerekend worden op dit product. Bepaalde merken geven nooit korting op geselecteerde producten. Uiteindelijk baalde ik stiekem een beetje en heb ik (tot op heden) mezelf het cadeau nooit gegeven.
Een retailer kan deze teleurstelling voorkomen door van tevoren aan te geven dat bepaalde prijzen van producten richting de periode van de feestdagen niet worden verlaagd. Hier hangen echter een aantal voordelen aan vast:
Mensen gaan aankopen niet uitstellen
Voldoe aan verwachtingen
Een groot voordeel is dat men bepaalde aankopen niet gaan uitstellen. Als een klant weet dat er nooit korting op zal komen, heeft hij de keuze om het product nu te kopen om het product alsnog op tijd binnen te hebben.
Door van tevoren aan te geven wat er aan zit te komen schep je bepaalde verwachtingen bij de consument. Omdat jij de informatie al op tijd hebt gedeeld, kun jij voldoen aan de verwachten van de klant.
Dit fenomeen wordt ook wel ‘Festive Price Promise’ genoemd. Schep van tevoren goed de verwachtingen zodat de consument weet waar wel en geen korting op wordt verrekend. Hiermee voorkom je teleurstellingen en een uitstel tot aankoop. Of dit betekent dat je meteen al je kortingen op tafel moet leggen? Nee, zeker niet! Maar je kunt bijvoorbeeld wel sneak-peeks delen van producten. Ga hier creatief mee om en maak het spannend. Een goede beleving draagt namelijk bij aan een succesvolle verkoop.

MAAK HET DYNAMISCH – Spannende prikkels dat men niet kan weerstaan.
Creëer enthousiasme, vrolijkheid en dynamiek. Dit kan dan ook met dynamische campagnes, maar ook op jouw website. Denk aan een aftellers die mensen een bepaalde periode geven om te kopen. Geef aan wat de voorraad is, zodat mensen bij een lage voorraad een product eerder kopen omdat zij niet net de boot willen missen. Toon wat anderen kopen of laat vrienden en familie delen wat zij hebben gekocht.
Al deze opties maken een productpagina dynamisch. Door spannende prikkels weer te geven creëer je bij een consument de behoefte dat ze het product moeten hebben. Ga hier mee aan de slag en test een aantal dynamische opties uit en kom op die manier erachter hoe jij jouw resultaten kunt verbeteren. Dit kan ook met Instagram en Facebook Advertenties, hier lees je meer over in de blog ‘AB-testen binnen Facebook en Instagram advertenties‘.
Op Facebook en Instagram kun jij echter ook dynamische campagnes maken. Denk aan de video-sjablonen. Persoonlijk ben ik hier enorm fan van. Binnen 5 minuten heb ik een professionele video die geoptimaliseerd is voor tijdlijn plaatsingen, maar ook stories. De dynamische overgangen zorgen ervoor dat je blijft kijken en nieuwsgierig wordt van wat er komt. Creëer deze dynamiek dan ook met jouw advertenties.

LEVERTIJDEN – Kom na wat je belooft.
Wat mensen enorm interessant vinden van online bestellen is de beschikbaarheid, de levertijd en de prijs en het product. Het is dan ook enorm belangrijk dat in het belangrijkste kwartaal van het jaar hier voldoende informatie over wordt gegeven. Want niks is vervelender dan iets bestellen wat te laat of helemaal niet wordt geleverd.
Deel dan ook altijd voldoende informatie. Als webshop ben je afhankelijk van een postorder bedrijf, hou dan ook altijd alle updates in de gaten. Mocht er een verandering zijn in levering, hou de koper dan ook op de hoogte. In dit geval is Information Key. Door consumenten voor te zijn laat je zien dat jij vertrouwen hebt in het leverproces en hoeven klanten niet bang te zijn dat het pakketje nooit aankomt.

Ben jij er klaar voor om in het vierde kwartaal te knallen? Ben jij al helemaal klaar met jouw ideeen, plannen en campagnes en al bezig met de plannen voor komend jaar. Dan ben jij goed bezig, PROPS voor jou! Is dat niet het geval, weet je niet zo goed waar je moet beginnen of hoe je winstgevende advertenties op kunt zetten? Dan help ik jou graag verder, neem contact met mij op via het contactformulier en jij kan van mij een telefoontje verwachten.. let’s do this! Want groeien in Online Marketing doe je samen.
NOTE: Ik ga graag naar het buitenland om kennis op te doen. Wat ik ook graag wil is beter worden in Nederlandse spelling! Mocht je een spellingsfout tegenkomen, laat het mij dan weten (hallo@manoukvandalm.nl). Zo groeien we niet alleen Samen in Online Marketing, maar ook in Nederlandse taal 😉 ).