Facebook Budgetoptimalisatie - Manouk van Dalm
15491
post-template-default,single,single-post,postid-15491,single-format-standard,bridge-core-2.0.9,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-19.6,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive

Facebook Budgetoptimalisatie

Facebook Budgetoptimalisatie

Hoe kan ik mijn budget optimaliseren binnen Facebook? Nou, automatisch!

En dit zal vanaf september de enige mogelijkheid zijn!

Vorig jaar heeft Facebook een nieuwe optie toegevoegd binnen adverteren, namelijk budgetoptimalisatie. Ik moest er zelf even aan wennen. Voorheen was ik altijd bekend met budgetten instellen op advertentiesetniveau en nu liet ik het Facebook doen via budgetoptimalisatie. En het werkt super!

NOTE: Facebook Budgetoptimalisatie vind ik super! Mijn Nederlandse spelling is dat helaas niet. Mocht je een spellingsfout tegenkomen, laat het mij dan weten (hallo@manoukvandalm.nl). Zo groeien we niet alleen Samen in Online Marketing, maar ook in Nederlandse taal 😉 ).

Misschien denk je nu wel: ‘Huh, campagne? Advertentieset? Wat?’. Die vraag kan ik helemaal begrijpen wanneer je net begint met adverteren. Daarom leg ik in het kort uit hoe een campagnestructuur op Facebook er uit kan zien.

Ik leg het altijd op de volgende manier uit:

Een Facebook advertentie bouw je in drie onderdelen op, namelijk:
1. Campagne
2. Advertentieset
3. Advertentie

Campagne
De eerste stap bij het opzetten van een advertentie is de campagne. Hier bepaal je het doel van de advertentie (conversies, klikken, betrokkenheid, videoweergaven, etc.). Wanneer het doel is geselecteerd gaan we naar stap 2: Advertentieset.

Advertentieset
Binnen de advertentieset wordt de doelgroep bepaald/opgebouwd, locatie, leeftijd, interesses, geslacht, taal, looptijd, plaatsing en optimalisatie en weergave. Dit onderdeel vind ik echt enorm belangrijk, want hier bepaal je eigenlijk wie de advertentie mag zien en waar de advertentie getoond mag worden. Door meerdere advertentiesets aan te maken (om met meerdere doelgroepen te gaan testen) kun je kijken welke doelgroep het beste werkt en de best scorende doelgroep te optimaliseren. En dit kan dus automatisch!

Advertentie
Het laatste onderdeel is de werkelijke advertentie, hier ga je hem opbouwen. Met een afbeelding of een video, tekst, button of andere mogelijkheden zoals Instant Experience. Twijfel je tussen een afbeelding en een video? Maak dan twee advertenties om te gaan testen welke het beste werkt. Hierover meer in een andere blog (binnenkort online).

Nu de advertentiestructuur helder is, gaan we verder met Facebook budgetoptimalisatie. Dit maakt het namelijk mogelijk om je totale (dag)budget te verdelen over de advertentiesets om op die manier de beste resultaten te behalen. Facebook houdt namelijk automatisch de resultaten bij en optimaliseert dus voor jou op het moment dat een advertentieset de beste resultaten behaalt naar aanleiding van het doel dat jij hebt ingesteld.

Je stelt bij budgetoptimalisatie het Facebook budget in op campagneniveau, in plaats van op advertentiesetniveau. Of je nu werkt met een looptijdbudget (= een vast bedrag dat je inzet voor een bepaalde periode) of een dagelijks budget (= een bedrag dat Facebook dagelijks voor je mag uitgeven), Facebook helpt jou een handje mee waar de beste resultaten behaald kunnen worden en verschuift dan automatisch het budget dat je hebt ingesteld.

Mocht je hier 1-op-1 over willen sparren? Of wil je dit toepassen binnen jouw Facebook advertenties? Plan dan een strategiesessie in door hier jouw gegevens achter te laten.

Vanaf september 2019 is Facebook budgetoptimalisatie de enige mogelijkheid en zal budgetten instellen vanaf advertentieset niveau niet meer mogelijk zijn. Maar hier hangen heel veel voordelen aan vast:

1. Je kan één budget instellen voor al je advertentiesets en Facebook doet het werk om het te verdelen om de beste resultaten te behalen.
2. Je bent minder tijd kwijt met het beheren van je advertenties omdat een deel wordt gedaan door Facebook
3. Als je als bodstrategie hebt gekozen voor laagste kosten, wordt er gekeken naar laagste kosten van de gehele campagne

Naast het instellen van de budgetoptimalisatie kun je een bodstrategie selecteren. Zo zijn er nog meer opties:
1. Hoogste waarde of laagste kosten
2. Laagste kosten met botlimiet
3. Doelkosten

Ik raad het niet aan om gebruik te maken van limieten (kies dus voor ‘Hoogste waarde of laagste kosten’). Wanneer je een limiet instelt, beperk je de mogelijkheden van Facebook om te optimaliseren. Er bestaat dus een grotere kans dat je betere resultaten behaalt wanneer je Facebook de ruimte geeft om te adverteren.

Heb je aanvullingen en/of vragen naar aanleiding van deze blog? Laat het dan weten! Samen groeien in Online Marketing!

Heel veel succes!