AB-testen opzetten voor de beste mailing resultaten - Manouk van Dalm
15497
post-template-default,single,single-post,postid-15497,single-format-standard,bridge-core-2.0.9,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-19.6,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive

AB-testen opzetten voor de beste mailing resultaten

AB-testen opzetten voor de beste mailing resultaten

 

Kom erachter wat het beste werkt.
Eerder schreef ik een artikel over AB-testen binnen Facebook Advertentiebeheer. Op die manier kun je erachter komen welke advertenties de beste resultaten behalen op Facebook en/of Instagram. Maar er zijn nog veel meer manieren en plekken waar je een AB-test zou kunnen doen. Zo ook bij e-mailcampagnes en automatiseringen.

Wat is een AB-test?
Een AB-test maakt het mogelijk om twee of meer varianten tegenover elkaar te testen in bijvoorbeeld 1 campagne van een mailing of advertentie. Dit is ideaal wanneer je wilt weten wat het beste werkt bij jouw doelgroep en de beste resultaten behaalt. Denk bijvoorbeeld aan de Open Rate of Click-Through-Rate van een mailing.
Verschillende programma’s hebben de optie om te kunnen testen, denk bijvoorbeeld aan ActiveCampaign of MailBlue. MailBlue is de Nederlandse partner van ActiveCampaign. Ze bieden dezelfde software maar dan met Nederlands support. ActiveCampaign is een van mijn favoriete e-mailmarketinsoftwareprogramma’s vanwege de mogelijkheden die het programma aanbiedt.
Wanneer je wilt gaan AB-testen is het belangrijk om te ondervinden wat je graag wilt testen, denk aan Open-Rate of Click-Through-Rate. In de meeste gevallen zin er drie componenten die van enorm belang zijn met betrekking tot de open-rate van een e-mail:
Onderwerpregel
Preview-tekst
Afzender
Onderwerpregels testen is enorm leuk om te doen, maar ook nog eens enorm belangrijk. Want in de meeste gevallen bepaalt een onderwerpregel of een e-mail wordt geopend of meteen wordt verwijderd. Een van de belangrijkste uitdagingen binnen e-mailmarketing is een zo hoog mogelijke open-rate. Dit is het percentage van alle contactpersonen waaraan jij de e-mail hebt verstuurd en daadwerkelijk de mail opent.
Maar naast de onderwerpregel is de preview-tekst ook van belang. Dit is het stukje tekst wat onder de onderwerpregel staat binnen een inbox overzicht. Normaliter wordt hier het eerste gedeelte van de e-mail weergegeven. Alleen dit is vaak niet ‘aantrekkelijk’, in de meeste gevallen staat er ‘Hi %FIRSTNAME%, wist jij al (…)’. Dit kan je nog spannender maken om de lezer te overtuigen dat ze de mail wél willen openen.
Bovenstaande geldt ook voor de afzender van de verstuurde e-mail. Gebruik jij je eigen naam of de naam van een medewerker. Op die manier creëer je voor ieder onderwerp een aparte afzender. Dan weet de ontvanger precies op dat moment wat voor informatie gedeeld wordt.
In een mailing wordt de lezer vaak aangezet tot een actie, denk aan iets aanschaffen in de webshop, ergens zich voor inschrijven of verdere informatie lezen op een website. Het allerbelangrijkste is dat de link zichtbaar is en dat men weet wat ze kunnen verwachten als ze klikken. Je wilt natuurlijk naast je Open-Rate ook een zo hoog mogelijk percentage Click-Through-Rate zodat mensen ook echt bij het doel terechtkomen. Wanneer je graag een test wilt opzetten voor Click-Through-Rate zijn een aantal dingen belangrijk, denk aan:
Tekst vóór de link
Styling (kleur, onderstreept, dikgedrukt, schuin) van de link
Soort verwijzing (direct naar de informatie, inschrijfpagina, productpagina)
Voor het eerst een test opzetten? Bepaal dan allereerst wat je wilt testen, bijvoorbeeld Open Rate of Click Through Rate. Kies je bijvoorbeeld voor Open Rate, begin dat met 1 onderdeel, bijvoorbeeld de onderwerpregel, de previewtekst of afzender. Want de meeste programma’s testen variant 1 tegen variant 2. Het softwareprogramma maakt er zelf geen variatie van, bijvoorbeeld onderwerp van test 1, gecombineerd met de preview-tekst van test 2 en de afzender van test 3, is dus niet mogelijk.
Dus bij een AB-test voor een e-mail worden twee (of meerdere) componenten tegenover elkaar getest. Kijk dus allereerst goed welke optie jouw e-mailsoftwareprogramma aanbiedt.
Een AB-test kun je bij ActiveCampaign sturen onder bepaalde voorwaarden. Bijvoorbeeld stuur Test 1A naar 20% en Test 1B naar 20%, bepaal na 1 uur welke test de beste resultaten en stuur die test naar de overige 60%. Dit houdt in dat in het eerste uur wordt gekeken welke test er is opgezet, het beste werkt onder het eerste gedeelte van de groep.
Je kan hier heel veel kennis meer vergaren onder jouw potentiële doelgroep/klanten en de beste resultaten behalen. Hierdoor is AB-testen interessant en raad ik dan ook zeker aan om dat gelijk toe te passen, mits het e-mailsoftwareprogramma dat jij gebruikt dit toelaat.
Weet je niet zeker of dat kan bij jouw e-mailsoftwareprogramma? Stel jouw vraag dan bij support, regelmatig sturen zij dan ook gelijk de stappen mee die je moet doorlopen om dit toe te passen. Heel veel succes!
Mocht je vragen hebben of graag samen de e-mailstrategie onder de loep nemen? Laten we dan een strategiesessie inplannen. Vul hier jouw gegevens in en ik neem zo snel mogelijk contact met jou op. Hopelijk tot snel!

NOTE: AB-testen is een onderdeel wat ik vaak toepas binnen mijn Online Marketing Strategieen, bloggen is nieuw en spannend, want Nederlandse schrijven gaat mij niet altijd goed af. Mocht je een spellingsfout tegenkomen, laat het mij dan weten (hallo@manoukvandalm.nl). Zo groeien we niet alleen Samen in Online Marketing, maar ook in Nederlandse taal 😉 ).