AB-testen binnen Facebook en Instagram advertenties - Manouk van Dalm
15493
post-template-default,single,single-post,postid-15493,single-format-standard,bridge-core-2.0.9,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-19.6,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive

AB-testen binnen Facebook en Instagram advertenties

AB-testen binnen Facebook en Instagram advertenties

De manier om er achter te komen welke versie de beste resultaten behaalt.
De vraag die ik van veel collega-ondernemers krijg is ‘Waarmee behaal ik de beste resultaten, een video of afbeelding? Een lange tekst of een korte tekst?. Mijn antwoord is eigenlijk altijd hetzelfde: ‘Testen!!’.

Elke ondernemer doet zaken met een bepaalde groep mensen. Deze mensen hebben allemaal hun eigen karakters. De een houdt van rebelse teksten die tegen het standaard ingaan, de ander wordt graag aangesproken met u en wil zo veel mogelijk informatie. De mensen wil je dan ook graag beter leren kennen om hen nog beter te voorzien van informatie. Door middel van verschillende testen kan je er achter komen welke informatie jouw doelgroep en de wijze waarop de informatie wordt gedeeld, het fijnste vinden.

Wanneer je bezig bent om een campagne of lancering op te zetten, raad ik je dan ook zeker aan om te gaan testen met wat het beste werkt.
Twijfel je of je voor de ene tekst moet gaan of voor de andere?
Of kies je voor de video die super waardevol is maar jij bent zelf niet tevreden of het geluid?
Of ga je voor de goed bewerkte video maar waar de boodschap minder sterk word geformuleerd?
Zet alle opties op en kom erachter waar jij de beste resultaten kunt behalen en welke tekst of video jouw potentiële klant de meeste waarde aan hecht. Enorm veel programma’s bieden de mogelijkheid van AB-testen aan. Denk aan Facebook Advertising (waar we het hier verder over gaan hebben), e-mailmarketing softwareprogramma’s en bijvoorbeeld programma’s waar je landingspagina’s mee kunt creëren. Vaak zijn de mogelijkheden er terwijl je er nog niet eens van weet.
In deze blog wordt er besproken hoe er getest kan worden binnen Facebook Advertentiebeheer.
Veel te veel zijn wij soms bezig met te moeilijk denken, terwijl het zo simpel kan zijn. Bijvoorbeeld als je een video hebt waarvan het beeld niet optimaal is, maar de boodschap enorm sterk. Dan is het nog steeds een enorm waardevol stuk content om te delen. Dus keep it simple en laat jouw potentiële klant bepalen wat zij het waardevolst vinden. Reken bepaalde fouten niet meteen af, je hebt er immers enorm veel tijd in zitten, zonde om weg te gooien.
Wat is een AB-test?
Een AB-test maakt het mogelijk om twee of meer varianten tegenover elkaar te testen in bijvoorbeeld 1 campagne van een mailing of advertentie. Dit is ideaal wanneer je wilt weten wat het beste werkt bij jouw doelgroep en de beste resultaten behaalt. Denk bijvoorbeeld aan de Open Rate of Click-Through-Rate van een mailing.

AB-testen binnen Facebook Advertentiebeheer
Wanneer ik campagnes aan het opzetten ben, wil ik altijd zoveel mogelijk testen. Denk aan (1) de doelgroep en de (2) creatives van de advertenties. Allereerst de doelgroep omdat deze belangrijk is om er achter te komen bij welke groep de campagne het beste aansluit.

AB-testen binnen de advertentieset
In een eerdere blog vertelde ik meer over Campagne Budgetoptimalisatie. Een manier waar Facebook jouw budget verdeelt over verschillende Advertentiesets waar jij de beste resultaten behaalt. Maar dan is het allerbelangrijkste om verschillende advertentiesets op te maken.
Door meerdere advertentiesets op te zetten, bestaat dus de mogelijkheid om te testen met verschillende doelgroepen. Binnen elke advertentieset zet je een doelgroep op. Denk aan een doelgroep dat je opbouwt naar aanleiding van verschillende persoonskenmerken en interesses. Of een doelgroep dat is opgebouwd middels contactmomenten met jouw bedrijf, denk aan een mailinglijst, waarmee je interactie hebt gehad op een social media kanaal of bezoekers van jouw website. (Dit vind ik persoonlijk de meest interessante doelgroep, deze groep is al warm! Jouw naam, merk of profielfoto is niet onbekend bij hen. Grote kans dat je hier goede resultaten behaalt in de eerste paar dagen van de campagne.) Of een vergelijkbare doelgroep die lijkt op een aangepaste doelgroep, dus dezelfde kenmerken heeft.
Nu ga ik mijn geheim delen, momenteel test ik altijd met 3 soorten doelgroepen, deze zijn als volgt opgebouwd:
1. Een doelgroep opgebouwd uit mailinglijst, klantenlijst, interactie met verschillende social media kanalen en websitebezoekers
2. Een doelgroep opgebouwd uit bepaalde kenmerken en interesses
3. Een doelgroep opgebouwd uit vergelijkbare doelgroepen
Op deze manier ‘vis’ ik tegelijkertijd in 3 vijvers. Een vijver die al redelijk warm is en je bijna geen aas aan de vishengel hoeft te doen (doelgroep 1, de warmste doelgroep). Een vijver dat lijkt op mijn warmste doelgroep, het aas is hierbij echter wel belangrijk om hen ook in de warme vijver te laten komen (doelgroep 3, vergelijkbare doelgroep). En een vijver gecreëerd waar mijn ideale klanten bij moeten zitten omdat zij dezelfde interesses en kenmerken hebben (doelgroep 2, kenmerken en interesses).

AB-testen creatives Advertentie
Het leukste gedeelte van AB-testen, namelijk de creatives. Hiermee bedoel ik de onderdelen hoe een advertentie er uiteindelijk eruit komt te zien. Of je nu kiest voor een video, afbeelding, Instant Experience, Video Sjabloon, veel tekst, weinig tekst, de keuze van de actiebutton, lange koptitel of een korte koptitel. Alles wat je wilt testen met betrekking tot wat de potentiële klant te zien krijgt, gebeurt in niveau 3 : ’Advertenties’.
Je kunt advertenties tegenover elkaar testen door ‘achter’ één advertentie, meerdere advertenties op te zetten (zie niveau 3 : ‘Advertenties’). Normaliter test ik er 2-4 tegelijkertijd. Na 2-3 dagen controleer ik de resultaten en besluit ik om bepaalde advertenties uit te schakelen achter een advertentieset. Een voordeel is dat Facebook dat grotendeels ook al zelf doet. Wat ik hiermee bedoel is dat Facebook zelf al de resultaten beoordeelt, werkt een bepaalde advertentie bijvoorbeeld niet goed, dan zal een advertentie minder weergaven hebben. Hiermee zorgt Facebook ervoor dat jij de beste resultaten kunt behalen met het platform op Facebook en Instagram.
Maar let op! Elke advertentie dat je maakt op Facebook, is een losse post. Dit houdt in dat wanneer je een advertentie kopieert voor een andere advertentieset, je nog een post aanmaakt met precies dezelfde content. Het liefste heb je natuurlijk dat dit dezelfde is, op die manier komen alle likes en reacties onder dezelfde post. Hoe meer interactie, hoe beter de relevantiescore zal zijn en een grotere kans op betere resultaten.
Hoe je dat doet? Met de advertentie-ID. Dit is een stukje code in de website-URL van een advertentie. Ik deel graag mijn manier, mocht jij een makkelijkere manier hebben, laat het dan zeker weten! Want samen groeien we in Online Marketing.
Wanneer ik de campagne, advertentiesets en advertentie klaar heb staan selecteer ik de advertenties van 1 advertentieset. Vervolgens klik ik op de groene button ‘Publiceren’. Omdat ik maar een aantal advertenties heb geselecteerd, zullen deze alleen worden gepubliceerd. Na een aantal minuten is het laden voltooid. Ik ga naar één van de advertenties die ik zojuist heb gepubliceerd. Ik klap het beeld uit en klik op een kleine verwijzing boven het advertentievoorbeeld. Vervolgens kies ik hier de optie ‘Facebook-bericht met opmerkingen’. Vervolgens wordt het bericht in een ander venster geopend. Ik bekijk het webadres en kopieer de laatste cijfercode. Deze cijfercode is namelijk het advertentie-ID.
Bekijk onderstaande video voor alle stappen:

Vervolgens ga ik naar de advertentieset die nog niet is gepubliceerd en open in niveau 3, de advertenties. Waar ik normaliter de advertentie zou opbouwen, kies ik nu voor ‘Bestaand bericht gebruiken’. Onder de button ‘Bericht Selecteren’, kies ik voor ‘Advertentie-ID invoeren’. Hier plak ik de code van de advertentie en zie ik in het voorbeeld de juiste advertentie staan. Dit herhaal ik voor de overige advertenties. Wanneer ik dat heb gedaan publiceer ik de overige campagnes die inactief waren omdat ze nog geen advertentie hadden.

De campagne wordt vervolgens gecontroleerd door Facebook en zal na goedkeuring actief worden gezet.

De stappen in het kort om een advertentie-post te gebruiken voor andere advertentiesets:
1. Bouw een advertentie op achter in een advertentieset in ‘Niveau 3’
2. Publiceer deze advertentie door alleen deze advertentie aan te vinken
3. Wanneer gepubliceerd, klik je op de verwijzing boven het advertentievoorbeeld
4. Selecteer vervolgend uit het uitklapbare menu ‘Facebook-bericht met opmerkingen’
5. Het bericht wordt in een nieuw venster geopend
6. Kopieer de laatste cijfercode uit het webadres (dit is het Advertentie-ID)
7. Ga naar de advertenties achter een advertentieset die nog niet zijn gepubliceerd
8. Kies voor ‘Bestaand bericht gebruiken’ waar je normaliter een advertentie opbouwt
9. Vul hier, onder de button, het Advertentie-ID nummer in
10. Bekijk het voorbeeld rechts of dit de juiste advertentie is
11. Publiceer de overige advertenties

Mocht je vragen hebben over deze manier van adverteren? Of zou je het graag met mij samen willen doen? Laten we dan een strategiesessie inplannen. Vul hier jouw gegevens in en ik neem zo snel mogelijk contact met jou op. Hopelijk tot snel!
NOTE: Facebook Advertising is een sterk punt van mij, jammer genoeg Nederlandse taal niet. Mocht je een spellingsfout tegenkomen, laat het mij dan weten (hallo@manoukvandalm.nl). Zo groeien we niet alleen Samen in Online Marketing, maar ook in Nederlandse taal 😉 ).